Stacja LNG/CNG w Śremie oficjalnie otwarta

10.12.2015

W dniu 10 grudnia została oficjalnie przekazana do użytkowania pierwsza w Polsce i Europie Środkowej stacja LNG/CNG dla tankowania pojazdów ciężarowych. Należący do PGK Śrem obiekt mieści się przy drodze łączącej Śrem i Zaniemyśl. Pozwala na szybkie i efektywne napełnianie gazu ziemnego do miejscowej floty aut komunalnych, a także dla klientów zewnętrznych. Generalnym wykonawcą inwestycji oraz dostawcą gazu LNG jest firma Cryogas M&T Poland.

Uroczystość otwarcia stacji LNG/CNG posiadała niezwykle podniosły charakter. Po krótkim przedstawieniu projektu budowy stacji, przedstawiciele władz gminy Śrem, Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu, a także inwestora i generalnego wykonawcy dokonali uroczystego przecięcia wstęgi. W tym czasie zgromadzeni przedstawiciele władz ogólnopolskich i samorządowych, dziennikarze, a także właściciele flot pojazdów mieli niepowtarzalną możliwość bezpośredniego zapoznania się z możliwościami powstałego obiektu. Stacja LNG/CNG została oddana do całodobowej dyspozycji klientów – już kilka minut po otwarciu pod dystrybutorami ustawiły się pierwsze auta do tankowania.

Otwarcie własnej stacji LNG/CNG wpisuje się w długofalową strategię przejścia posiadanych przez PGK Śrem pojazdów komunalnych na oszczędny i ekologiczny napęd gazem ziemnym. – informuje Pan Paweł Wojna, Prezes Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Śremie - Od kilku lat firma sukcesywnie zaopatruje się w auta fabrycznie wyposażone w instalację zasilane metanem marki Iveco – Daily, Eurocargo, a także flagowy model – Stralis LNG.

Kluczem do finalnego sukcesu okazała się łączona oferta dla budowy stacji oraz realizacji dostaw gazu. – W wygranym przez Cryogas zamówieniu publicznym, oprócz wykonania  instalacji tankowania LNG/CNG, przedstawiliśmy atrakcyjne warunki dostaw gazu ziemnego  – mówi Jarosław Patyk, wiceprezes Cryogas M&T Poland. – Wdrożone rozwiązania dla PGK Śrem wychodzą naprzeciw oczekiwaniom operatorów flot, którzy decydując się na wybór napędu gazowego otrzymują w zamian gwarancję oszczędności względem oleju napędowego. Cena gazu ziemnego w czasie trwania umowy to stały parytet do notowań hurtowych Diesla.

Kilkuletnie doświadczenie z autami na CNG potwierdza zasadność inwestycji w napęd gazowy pod względem ekonomii i ekologii. Dlatego PGK Śrem postanowiło wykonać kolejny krok – zastosować metan w postaci skroplonej (LNG). Dzięki temu rozwiązaniu mogły zostać wdrożone najcięższe pojazdy na gaz ziemny, które przy jednym tankowaniu mogą pokonać nawet 600 kilometrów. Jest to nowa jakość na rynku, otwierająca przed operatorami dalekobieżnych flot możliwość znaczących oszczędności w wydatkach na paliwo.

Po uroczystej części spotkania, zgromadzeni goście mogli samodzielnie przekonać się jak funkcjonują instalacje do tankowania LNG/CNG, a także jak wygląda magazynowanie i transport gazu LNG dla potrzeb stacji. Rozwiązania te pokazano na przykładzie zamontowanych na stacji urządzeń, a także cysterny dla transportu LNG wystawionej przez Cryogas. Wykonawca stacji pokazał także dystrybutor do tymczasowego tankowania LNG, który pozwala na przeprowadzenie testów pojazdów lub tymczasowe tankowanie LNG w dowolnej lokalizacji.