Śrem gazową stolicą Polski

19.10.2018

Jaka jest historia niebieskiego paliwa w Śremie? Inne pytanie skąd niebieskie paliwo w Śremie
Problem zanieczyszczenia środowiska, w tym ogromne kłopoty wielkich aglomeracji miejskich z bardzo uciążliwym i niebezpiecznym zjawiskiem jakim jest smog, znany jest Europie i światu od wielu lat.
Odnoszę jednak wrażenie, że w Polsce temat smogu, choć dostrzegany - również przez instytucje państwowe - poważnie został potraktowany zupełnie niedawno.
Odkąd jestem prezesem, Śremskie PGK zawsze dbało o środowisko naturalne i stawiało na rozwiązania ekologiczne, choć wtedy nie były jeszcze tematem tak nośnym i popularnym jak teraz.
 Doskonałym przykładem ekologicznego podejścia naszej Firmy do swojej działalności jest to, że już od 2011 roku stosujemy metan jako podstawowe paliwo do posiadanego taboru, a w 2015 roku zdecydowaliśmy o zbudowaniu pierwszej w Polsce i jak dotąd jedynej, ogólnodostępnej stacji tankowania sprężonym i skroplonym gazem LNG/CNG.
Myślę, że w pełni zasadnym jest stwierdzenie, że Śremskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej jest pionierem w stosowaniu paliw alternatywnych w transporcie komunalnym, publicznym i prywatnym.
 

Jak widzi Pan przyszłość paliw alternatywnych w Polsce?
Pozytywnie.
Nowa wizja rozwoju naszego kraju została sformułowana w przyjętym 16 lutego 2016 r. przez Radę Ministrów Planie na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Zakłada on m. in. koncentrację środków publicznych na rozwój rynku paliw alternatywnych. W przyszłym roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchomi środki Funduszu Niskoemisyjnego Transportu na rozwój infrastruktury tankowania metanu oraz pojazdów elektrycznych.
Teraz czekamy, aż Komisja Europejska zatwierdzi wreszcie ustawę naszego Sejmu, wprowadzającą w Polsce zerową akcyzę na gaz ziemny. W praktyce oznacza to, że 1 kg LNG i CNG obniży się o kolejne 60 groszy, przez co paliwo gazowe stanie się jeszcze bardziej atrakcyjne.
W niedalekiej przyszłości do stosowania niebieskiego paliwa, skłaniać nas będzie nie tylko jego atrakcyjna cena ale też regulacje prawne.
Dla przykładu Francja zapowiada, że do 2040 roku zamierza wycofać ze sprzedaży diesle i samochody na benzynę, wcześniej zapowiedziały to Holandia i Norwegia (do 2025r.), a już teraz za wjazd do Brukseli, samochodem z silnikiem diesla, grożą wysokie mandaty.
Stąd w mojej ocenie era pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi właśnie się rozpoczyna.
 

Kto będzie mógł skorzystać ze środków Niskoemisyjnego Funduszu Transportu?
Zarówno przedsiębiorcy, np. na zakup pojazdów elektrycznych czy gazowych, jak i samorządy np. na zakup miejskich autobusów zasilanych gazem.
 

Jakie są najważniejsze zalety napędu CNG i LNG?
Jest ich wiele, ale wymienię kilka najbardziej istotnych.
Po pierwsze oszczędność - w porównaniu do tradycyjnych paliw takich jak olej napędowy czy benzyna. Wydatki na jazdę samochodem można obniżyć nawet o 30%; stosując paliwo CNG i LNG.
Dodatkowo, spośród dostępnych na rynku nowoczesnych rozwiązań takich jak auta hybrydowe, elektryczne, wodorowe czy inne, stosowanie CNG i LNG jest najtańszym sposobem na spełnienie wymogów niskiej emisji CO2 w transporcie drogowym.
Ponadto, choć napęd LNG ma bardzo niską emisję spalin, to w przeciwieństwie do innych paliw alternatywnych, zapewnia porównywalne parametry pracy auta jak przy zastosowaniu paliw konwencjonalnych tj. np. olej napędowy.
LNG jest w stanie sprostać najbardziej surowym wymogom co do mocy i wydajności pojazdów. Poza tym, auta na gaz ziemny są bardzo ciche w eksploatacji, co jest szczególnie cenne w obszarach zabudowanych.
 

Kto korzysta z waszej stacji?
Kierowcy samochodów osobowych i ciężarowych, zarówno z Polski jak i z zagranicy. Stali klienci otrzymują od nas kartę RFID, która umożliwia im bezobsługowe, całodobowe tankowanie dostępne przez 7 dni w tygodniu.
Testowane u nas są też pojazdy różnych marek w tym światowych liderów branży motoryzacyjnej.
Obecnie, testujemy samochód marki Volvo z silnikiem zasilanym LNG, pracujący według obiegu Diesla, gdzie wykorzystane są dwa obwody zasilania ON i gazu. W każdym cyklu pracy wtryskuje się niewielką dawkę ON, która ulega samozapłonowi, a ułamek sekundy później następuje wtrysk gazu. Tu proporcje zużycia wahają się 5-10% dla ON i 90-95 % gazu.
Pragnę zwrócić Pańską uwagę, że samochody marki Scania, Renault czy Iveco mają silniki iskrowe zasilane wyłącznie gazem. 
 

Ale czy rynek motoryzacyjny w Polsce jest przygotowany na te zmiany?
Oferta firm montujących gazowe samochody osobowe i ciężarowe jest dość bogata. Dzisiaj przemysł motoryzacyjny produkuje samochody ciężarowe z napędem LNG o zasięgu do 1800km. Przodują tutaj takie marki jak Scania, Iveco czy Volvo. Producenci samochodów osobowych (CNG) również przedstawiają szeroką ofertę.
W tym obszarze problemem jest raczej niewielka i zupełnie niewystarczająca jak na potrzeby Polski - ilość stacji tankowania metanem.
Osobiście jestem optymistą i wierzę, że wciągu najbliższych 5 lub 7 latach ta sytuacja ulegnie poprawnie.
 

Skąd ten optymizm?
Od pewnego czasu obserwuję rosnące zainteresowanie funkcjonowaniem stacji tankowania sprężonym i skroplonym gazem LNG/CNG.
Nasza Spółka posiada ogromne doświadczenie w zakresie stosowania paliw alternatywnych we wszelkiego rodzaju pojazdach, a do tego jako pionier nowatorskich rozwiązań jest znana w całej Polsce.
Ciągle rosnąca popularność sprawia, że goszczą u nas przedsiębiorcy z całego kraju i to nie tylko przedstawiciele firm komunalnych ale też innych branż: ceramicznej, budowlanej czy drogowej. Odwiedzają nas również samorządowcy.
Ostatnio, stosowane przez nas rozwiązania prezentowaliśmy gościom ze Słupska, Prószkowa, Tarnobrzegu, Gdyni, Podkarpacia czy Dolnego Śląska.
Zainteresowanie budzą zarówno aspekty ekonomiczne funkcjonowania Stacji, jak również niskie - w zestawieniu do tradycyjnych, koszty eksploatacyjne pojazdów zasilanych alternatywnie.
Władze samorządowe zainteresowane są dodatkowo efektami ekologicznymi stosowanych przez nas paliw.
 

Czyli można powiedzieć, że inni uczą się od Was?
Tak, uważam, że to stwierdzenie nie jest przesadzone.
Często, na terenie całego kraju występuję w roli praktyka i eksperta, gdzie podczas branżowych konferencji prezentuję ideę gazu jako paliwa samochodowego. Ostatnio głosiłem wykłady na konferencji w Krakowie, a podczas III Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Technicznej w Warszawie zaprezentowałem „praktyczne zastosowanie LNG w usługach komunalnych i transporcie”.  Brałem też udział w panelu dyskusyjnym, obok naukowców uczelni technicznych i kierownictwa Spółek: Terminal LNG w Świnoujściu oraz PGNiG.
 

 
 

PGK to śremska firma nie tylko znana ale i doceniana, na arenie ogólnopolskiej i Europejskiej...
O tym, że nasza Spółka jest znana w Polsce, świadczą liczni goście odwiedzający Stację, oraz duża liczba zaproszeń do udziału w imprezach branżowych podczas, których chętnie dzielę się doświadczeniem i ekspercką wiedzą z zakresu funkcjonowania Stacji LNG/CNG oraz stosowania paliw alternatywnych w pojazdach. 
 Wiele informacji na temat śremskiego LNG pojawiło się również w lokalnej prasie i w ogólnopolskich magazynach motoryzacyjnych, a dziennikarz jednego z tych czasopism nazwał nawet Śrem „gazową stolicą Polski”.
Cieszy, że nasza niełatwa, pionierska działalność jest też doceniana.
Za wybudowanie ekologicznej stacji tankowania gazem ziemnym LNG/CNG podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, Spółka otrzymała główną nagrodę 
w Konkursie Top Inwestycje Komunalne 2016.
Za „Budowę przyjaznej środowisku floty pojazdów komunalnych zasilanych CNG i LNG” osobiście odebrałem od Pierra Lahute i Massimiliano Peri - prezydentów jednego ze światowych koncernów samochodowych, statuetkę w kategorii naturalne źródła napędu.
 

 


Podkreśla Pan, że PGK to firma, która poważnie traktuje kwestie ochrony środowiska i we wszystkich obszarach, w których to tylko możliwe działa ekologicznie, ale czy mieszkańcy o tym wiedzą?
Myślę, że wiedzą. Od wielu lat Spółka wspiera działalność edukacyjną w zakresie promowania postaw proekologicznych wśród mieszkańców powiatu. Zostało to dostrzeżone również na poziomie organów centralnych, w 2018 roku z rąk Ministra Środowiska otrzymałem Odznakę Honorową za działalność proekologiczną. 
Pragnę podkreślić, że wszystkie osiągnięcia i sukcesy, jakie nasza Spółka odnosi na arenie ogólnopolskiej, a także coraz częściej - na arenie międzynarodowej, to zasługa ciężkiej pracy
i wysiłku całego zespołu Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Śremie. Jestem przekonany, że bez ich zaangażowania nie byłoby to możliwe, a przynajmniej nie na tak dużą skalę.
Dlatego wszelkie nagrody i wyróżnienia są w mojej ocenie wyrazem uznania dla ich pracy i zaangażowania.