14.11.2024
LNG – paliwo dla pojazdów komunalnych i nie tylko
W pojazdach LNG przechowywane jest w specjalnym zbiorniku kriogenicznym. Utrzymuje on gaz ziemny w postaci silnie schłodzonej cieczy (-130 stopni C) przy niskim ciśnieniu (10-16 bar). Aby uzyskać wysoki stopień izolacji, zbiornik paliwa LNG jest wykonany w technologii dwupłaszczowej i jest izolowany wysoką próżnią wraz z zastosowaniem superizolacji. Zasilanie silnika paliwem gazowym odbywa się wyłącznie własnym ciśnieniem, nie stosuje się żadnych dodatkowych pomp.
Gaz skroplony LNG (Liquefied Natural Gas) to gaz ziemny wysokometanowy, zamieniony w postać płynną w celu ułatwienia transportowania i magazynowania w miejscach znajdujących się poza zasięgiem tradycyjnych sieci gazowych lub jako paliwo dla zasilania pojazdów. W fabryce skraplania gaz ziemny oczyszczony jest m.in. z dwutlenku węgla i wilgoci, a następnie schładzany i w efekcie tego skraplany. LNG to związek bezpieczny – nie wybucha, a odparowuje i rozcieńcza się w powietrzu.
Gaz skroplony LNG (Liquefied Natural Gas) to gaz ziemny wysokometanowy, zamieniony w postać płynną w celu ułatwienia transportowania i magazynowania w miejscach znajdujących się poza zasięgiem tradycyjnych sieci gazowych lub jako paliwo dla zasilania pojazdów. W fabryce skraplania gaz ziemny oczyszczony jest m.in. z dwutlenku węgla i wilgoci, a następnie schładzany i w efekcie tego skraplany. LNG to związek bezpieczny – nie wybucha, a odparowuje i rozcieńcza się w powietrzu.
Charakterystyka LNG:
Temperatura: – 130 stopni C (gaz saturowany, dla celów napędowych)
Wartość opałowa: 35,4 MJ/m3
Gęstość: 390-420 kg/m3
Ilość gazu do odparowania: 1420 Nm3/tona
Kompresja (stosunek objętości cieczy do gazu): 1 x 600
LNG a olej napędowy:
- Redukcja kosztów paliwa
- Niższe koszty eksploatacyjne pojazdów dzięki zastosowaniu wysokiej jakości paliwa o lepszych parametrach energetycznych
- Redukcja zanieczyszczeń
- Cichsza praca pojazdów- szczególnie ważne dla usług komunalnych, dystrybucji lokalnej (auta na gaz ziemny spełniają najbardziej rygorystyczne normy emisji hałasu – PIEK)
- Większe bezpieczeństwo eksploatacji pojazdów (gaz ziemny jest lżejszy od powietrza).
LNG a CNG:
- Większy zasięg przy tej samej wielkości zbiorników (do 1500 km na jednym tankowaniu).
- Krótszy czas tankowania, co ma szczególne duże znaczenie przy tankowaniu pojazdów ciężarowych.
- Mniejsza masa instalacji gazowej (nawet o 50%).
- Brak wpływu temperatury na ilość zatankowanego paliwa (w przypadku CNG przy wysokich temperaturach nie osiąga się pełnych możliwości zbiorników).