STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

w Przedsiębiorstwie Gospodarki Komunalnej w Śremie

spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

 

SPIS TREŚCI

Rozdział I

Wstęp
Słowniczek pojęć

Rozdział II

Kontakty do osób odpowiedzialnych za poszczególne obszary oraz instytucji pomocowych

Rozdział III

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich
Standardy ochrony małoletnich
Zasady rekrutacji pracowników
Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikami pracodawcy a małoletnimi
Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy małoletnimi
Uwzględnienie sytuacji małoletnich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, w tym z niepełnosprawnościami
Upowszechnianie wiedzy o standardach ochrony małoletnich
Obowiązki osób odpowiedzialnych za wprowadzenie Standardów ochrony małoletnich i realizację Standardów ochrony małoletnich

Rozdział IV

Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego
Podejrzenie krzywdzenia przez pracownika
Podejrzenie krzywdzenia przez opiekuna prawnego małoletniego
Podejrzenie krzywdzenia rówieśniczego
Plan wsparcia
Działania wobec uczestników zdarzenia
Monitoring

Rozdział V

Postanowienia końcowe

 

Rozdział I  

§ 1.

Wstęp

Wprowadzone w Przedsiębiorstwie Gospodarki Komunalnej w Śremie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Standardy Ochrony Małoletnich stanowią realizację obowiązku wprowadzonego ustawą z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (tekst jednolity Dz. U. z 2024 r. poz. 1802) u Pracodawcy jako podmiotu jako podmiotu prowadzącego edukację ekologiczną w zakresie gospodarki odpadami dla osób małoletnich oraz praktyczną naukę zawodu
i staże uczniowskie.

§ 2.

             Słowniczek pojęć

  1. Pracodawca – Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Śremie spółka z o. o.
    z siedzibą w Śremie, reprezentowana przez członków zarządu Spółki lub inne upoważnione przez zarząd osoby,  odpowiadające za organizację pracy w imieniu właściciela, będące przełożonym pracowników w zakładzie pracy, w którym realizowana jest edukacja ekologiczna oraz praktyczna nauka zawodu i staże uczniowskie.
  2. Pracownik – każda osoba zatrudniona u pracodawcy na podstawie stosunku pracy albo umowy cywilnoprawnej, a także osoba współpracująca, praktykant, wolontariusz, stażysta, z wyłączeniem małoletniego.
  3. Dyrektor placówki oświatowej/Szkoły – dyrektor placówki, do której uczęszcza małoletni lub szkoły, której uczeń uczy się, realizuje praktyczną naukę zawodu lub staż uczniowski u pracodawcy.
  4. Małoletni – każda osoba, która nie ukończyła 18 roku życia, uczęszcza do placówki oświatowej lub jest uczniem szkoły, w której prowadzona jest edukacja ekologiczna lub szkoły, która realizuje praktyczną naukę zawodu na podstawie umowy
    o praktyczną naukę zawodu lub umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego lub odbywa staż uczniowski.
  5. Opiekun prawny – przedstawiciel ustawowy małoletniego: rodzic albo opiekun, rodzic zastępczy, opiekun tymczasowy.
  6. Zgoda opiekuna – zgoda jednego z rodziców w przypadku zwykłych, bieżących spraw życia małoletniego lub zgoda obojga rodziców w sprawach przekraczających zakres zwykłego zarządu; odpowiednio stosuje się do zgody opiekuna, rodzica zastępczego lub opiekuna tymczasowego.
  7. Opiekun i/lub opiekun praktyk zawodowych/stażu uczniowskiego – osoba wyznaczona przez pracodawcę do edukacji ekologicznej i/lub prowadzenia praktyk zawodowych lub stażu uczniowskiego.
  8. Instruktor praktycznej nauki zawodu – osoba zatrudniona przez pracodawcę, która posiada niezbędne kwalifikacje zawodowe i pedagogiczne do realizowania praktycznej nauki zawodu w zakładzie pracy.
  9. Krzywdzenie małoletniego – każde zachowanie względem małoletniego, które stanowi wobec niego czyn zabroniony. Krzywdzeniem jest również zaniedbanie zamierzone lub niezamierzone, działanie lub zaniechanie, a także każdy jego rezultat, skutkujący naruszeniem praw, swobody, dóbr osobistych małoletniego i zakłóceniem jego rozwoju.
  10. Przemoc fizyczna wobec małoletniego – działanie bądź zaniechanie, na skutek którego małoletni doznaje faktycznej fizycznej krzywdy lub jest nią potencjalnie zagrożony. Krzywda stanowi rezultat działania bądź zaniechania ze strony rodzica, opiekuna, osoby odpowiedzialnej za małoletniego, posiadającej nad nim władzę lub takiej, której ufa.
  11. Przemoc psychiczna wobec małoletniego – przewlekła, nie będąca fizyczną, szkodliwa interakcja pomiędzy małoletnim, a osobą za niego odpowiedzialną lub osobą, której małoletni ufa, obejmująca m.in. wskazane poniżej działania
    i zaniechania:
    a) niedostępność i/lub zaniedbywanie emocjonalne,
    b) relację z małoletnim opartą na wrogości, obwinianiu, oczernianiu, odrzucaniu,
    c) nieodpowiednie rozwojowo lub niekonsekwentne interakcje z małoletnim,
    d) niedostrzeganie lub nieuznawanie indywidualności małoletniego,
    e) niedostrzeganie lub nieuznawanie granic psychicznych między małoletnim, a osobą odpowiedzialną,
    f) nieodpowiednią socjalizację i/lub demoralizację, obejmującą sytuacje, w których małoletni jest świadkiem przemocy.
  12. Przemoc seksualna wobec małoletniego (wykorzystywanie seksualne małoletniego) – angażowanie małoletniego przez osobę dorosłą lub innego małoletniego w aktywność seksualną bez kontaktu fizycznego (np. ekshibicjonizm, molestowanie werbalne, prowadzenie rozmów o treści seksualnej nieadekwatnej do wieku małoletniego, komentowanie w sposób seksualny wyglądu i zachowania małoletniego, zachęcanie do kontaktu z treściami pornograficznymi, groomingstrategie nieseksualnego uwodzenia małoletniego z intencją nawiązania kontaktu seksualnego w przyszłości) lub gdy do kontaktu fizycznego dochodzi (np. dotykanie małoletniego, zmuszanie małoletniego do dotykania ciała sprawcy, stosunek seksualny), przy czym każda czynność seksualna podejmowana z małoletnim przed ukończeniem 15 roku życia jest przestępstwem. Wykorzystaniu seksualne małoletniego ma miejsce, gdy między wykorzystującym (dorosły, inny małoletni) a wykorzystywanym małoletnim
    z uwagi na wiek lub stopień rozwoju zachodzi relacja władzy, opieki czy zależności.
    Wykorzystywaniem seksualnym  małoletnich jest również  wyzyskiwanie seksualne, tj. usiłowanie lub faktyczne nadużycie podatności małoletniego na zagrożenia, przewagi sił lub zaufania w celu seksualnym. Wyzysk seksualny obejmuje m.in. czerpanie zysków finansowych, społecznych lub politycznych z wykorzystania seksualnego.
  13. Zaniedbywanie małoletniego – chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie fizycznych  i psychicznych potrzeb małoletniego, które  może przyjmować formę nierespektowania praw małoletniego, prowadzących do zaburzeń w jego zdrowiu i/lub rozwoju przez  osobę zobowiązaną do opieki, wychowania, troski i ochrony.
  14. Przemoc rówieśnicza (nękanie rówieśnicze, bullying) – doświadczanie przez małoletniego  różnych form nękania ze strony rówieśników w formie działań bezpośrednich lub z użyciem technologii komunikacyjnych (np. za pośrednictwem Internetu i telefonów komórkowych),  gdy szkodliwe działanie ma na celu wyrządzenie komuś przykrości lub krzywdy, ma charakter systematyczny i powtarzalny, a ofiara jest słabsza od sprawcy bądź grupy sprawców. Przemoc rówieśnicza obejmuje:
    a) przemoc werbalną (np. przezywanie, dogadywanie, ośmieszanie),
    b) przemoc relacyjną (np. wykluczenie z grupy, ignorowanie, nastawianie innych przeciwko osobie, szantaż),
    c) przemoc fizyczną (np. pobicie, kopanie, popychanie, szarpanie),
    d) przemoc materialną (np. kradzież, niszczenie przedmiotów),
    e) cyberprzemoc/przemoc elektroniczną (np. złośliwe wiadomości w komunikatorach, wpis w serwisie społecznościowym, umieszczanie w Internecie zdjęć lub filmów ośmieszających ofiarę),
    f) wykorzystanie seksualne – dotykanie intymnych części ciała lub zmuszanie do stosunku płciowego lub innych czynności seksualnych przez rówieśnika,
    g) przemoc uwarunkowaną normami i stereotypami związanymi z płcią, pochodzeniem, narodowością, orientacją seksualną, wyznawaną religią czy innymi cechami.
  15. Koordynator bezpieczeństwa w Internecie – pracownik wyznaczony przez pracodawcę, odpowiedzialny za zapewnienie bezpiecznych warunków korzystania przez małoletniego z sieci teleinformatycznych, w tym Internetu na terenie zakładu pracy, jeżeli małoletni będzie korzystał z Internetu.
  16. Osoba odpowiedzialna za standardy ochrony małoletnich – wyznaczony przez pracodawcę pracownik, sprawujący nadzór nad prawidłowym stosowaniem
    u pracodawcy standardów ochrony małoletnich oraz ich aktualnością.
  17. Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń – wyznaczony przez pracodawcę pracownik odpowiedzialny za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu.
  18. Osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji – wyznaczony przez pracodawcę pracownik, odpowiedzialny za podejmowanie interwencji u pracodawcy przed właściwymi organami lub instytucjami.
  19. Osoba odpowiedzialna za udzielanie wsparcia małoletniemu – pracownik wyznaczony przez pracodawcę odpowiedzialny za opracowanie planu wsparcia małoletniemu po ujawnieniu krzywdzenia i monitorowanie jego wykonania.
    W przypadku nieobecności wyznaczonego przez pracodawcę pracownika, o którym mowa w pkt. 15, 16, 17, 18 i 19 powyżej osobą odpowiedzialną będzie inna osoba wskazana do zastępstwa na tym stanowisku.
  20. Rejestr interwencji – dokumentacja zawierająca rejestr ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego, uwzględniający:
    a) Zgłoszenie ze wskazaniem osoby zgłaszającej;
    b) Osobę lub osoby podejrzewane o krzywdzenie małoletniego;
    c) Rodzaj podjętej interwencji;
    d) Datę interwencji;
    e) Dokumenty wytworzone podczas interwencji (m.in. notatki służbowe, notatki
    z interwencji, kopie zawiadomień/wniosków wysyłanych do właściwych instytucji/służb/szkoły).
  21. Dane osobowe małoletniego – minimalny zakres informacji umożliwiający identyfikację małoletniego.

Rozdział II

Kontakty do osób odpowiedzialnych za poszczególne obszary oraz instytucji pomocowych

§ 3.

1. Pracodawca wyznacza następujące osoby do pełnienia wyznaczonych w Standardach funkcji:

Obszar odpowiedzialności  Imię i nazwisko / Funkcja (osoba wraz z zastępcami) Dane kontaktowe
1.Przygotowanie pracowników do stosowania standardów ochrony małoletnich i monitorowanie przestrzegania standardów ochrony małoletnich; Pani/Pan Bernadeta Sielska

 

W przypadku nieobecności zastępowana przez Monikę Kościelniak

tel. 61 2830511 wew. 134

e-mail: b.sielska@pgk.srem.pl

tel. 61 2830511 wew. 132

e-mail: m.koscielniak@pgk.srem.pl

2. Przyjmowanie zgłoszeń;
3. Uruchamianie i prowadzenie interwencji;
4. Koordynacja wsparcia udzielanego małoletniemu.

2. Pracodawca w zakresie ochrony małoletnich współpracuje z placówkami oświatowymi
i szkołami, w których prowadzone są zajęcia edukacyjne oraz ze szkołami, w której małoletni realizują kształcenie zawodowe.

3. Pracodawca w zakresie działań związanych z ochroną małoletnich może współpracować
z następującymi instytucjami:

  1. Podmiotami wykonującymi działalność leczniczą prowadzoną w ramach NFZ;
  2. Ośrodkami Pomocy Społecznej właściwymi według miejsca zamieszkania małoletnich;
  3. Poradnią psychologiczno-pedagogiczną współpracującą ze szkołą,
  4. Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Śremie;
  5. Komendą Rejonową Policji w Śremie;
  6. Sądem Rejonowym w Śremie.

4. Pracodawca informuje przebywających w jego zakładzie małoletnich o możliwości uzyskania pomocy w następujących instytucjach:

  1. Rzecznik Praw Obywatelskich,
  2. Rzecznik Praw Dziecka (telefon zaufania prowadzony przez Rzecznika – 800 12 12 12),
  3. Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111.

W  razie potrzeby pracodawca nawiązuje współpracę z wyżej wymienionymi instytucjami.

Rozdział III

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich

§ 4.

Standardy ochrony małoletnich

1. Pracodawca podejmuje działania zapobiegające krzywdzeniu małoletnich,
w szczególności poprzez:

  1. ustanowienie zasad reagowania na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia;
  2. ustanowienie zasad bezpiecznej rekrutacji pracowników;
  3. zapewnienie odpowiedniego przygotowania pracowników skierowanych do prowadzania zajęć edukacyjnych oraz pracowników pełniących funkcję opiekunów praktyk zawodowych/staży uczniowskich lub instruktorów praktycznej nauki zawodu poprzez  szkolenia;
  4. ustalenie zakresów odpowiedzialności pracowników;
  5. ustalenie zasad bezpiecznych relacji między pracownikami, a małoletnimi.

2. Pracownicy skierowani do prowadzenia zajęć edukacyjnych w placówkach oświatowych
i szkołach, pełniący  funkcję opiekunów praktyk zawodowych/staży uczniowskich oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu posiadają podstawową wiedzę na temat czynników ryzyka i symptomów krzywdzenia małoletnich, a w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na ich występowanie.

3. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownik podejmuje rozmowę
z opiekunami prawnymi małoletniego, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia, motywując ich do szukania pomocy w innych instytucjach/podmiotach działających na rzecz małoletnich. Podjęte kroki należy udokumentować zgodnie ze sposobem przyjętym u pracodawcy.

§ 5. 

Zasady rekrutacji pracowników 

1. Przed powierzeniem pracownikowi prowadzenia zajęć edukacyjnych, funkcji opiekuna praktyk zawodowych/stażu uczniowskiego lub instruktora praktycznej nauki zawodu pracodawca dokłada szczególnej staranności w zakresie przygotowania tej osoby do prowadzenia zajęć edukacyjnych, pełnienia funkcji opiekuna i pracy z małoletnimi.

2. Przed powierzeniem pracownikowi prowadzenia zajęć edukacyjnych, funkcji opiekuna praktyk zawodowych/stażu uczniowskiego lub instruktora praktycznej nauki zawodu pracodawca sprawdza czy osoba ta figuruje w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, tj. w Rejestrze z dostępem ograniczonym oraz w Rejestrze Państwowej Komisji. Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobowych pracownika lub
w innej dokumentacji dotyczącej pracownika.

3. Osoba, o której mowa w ust. 1, przed powierzeniem jej wskazanej wyżej funkcji,  przedkłada pracodawcy informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX (przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu) i XXV Kodeksu karnego (przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności), w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 1939), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.

4. Osoba, o której mowa w ust. 1, posiadająca obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, ponadto przedkłada pracodawcy informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z małoletnimi.

5. Osoba, o której mowa w ust. 1, składa pracodawcy oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat, jeśli są to kraje inne niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa, oraz jednocześnie przedkłada pracodawcy informację z rejestrów karnych tych państw, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z małoletnimi.

6. Jeżeli prawo państwa, o którym mowa w ust. 4 lub 5 nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z małoletnimi, przedkłada się informację z rejestru karnego tego państwa.

7. W przypadku, gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja, o której mowa w ust. 4 i 6, nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, osoba, o której mowa w ust. 1, składa pracodawcy oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r.
o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, że dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.

8. Oświadczenia, o których mowa w ust. 5 i 7, są składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

9. Osoba, której powierzono prowadzenia zajęć edukacyjnych, funkcję opiekuna praktyk zawodowych/stażu uczniowskiego lub instruktora praktycznej nauki zawodu musi złożyć następujące oświadczenia:

  1. oświadczenie o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich i zobowiązaniu do ich przestrzegania – według wzoru stanowiącego Załącznik nr 1 do Standardów;
  2. oświadczenie o krajach zamieszkania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska – według wzoru stanowiącego  Załącznik nr 2 do Standardów;
  3. oświadczenie dotyczące niekaralności za przestępstwa na szkodę małoletnich, jeżeli z ważnych powodów nie może przedstawić informacji o niekaralności pochodzącej z krajowych rejestrów karnych – według wzoru stanowiącego Załącznik nr 3 do Standardów.

10. Oświadczenia zostają włączone do akt osobowych pracowników lub do dokumentacji związanej z zawartą umową cywilnoprawną.

11. Brak zgody na podpisanie któregokolwiek dokumentu wymienionego w ust. 9 uniemożliwia zawarcie z tą osobą umowy o pracę lub nawiązanie współpracy na podstawie jakiejkolwiek umowy cywilnoprawnej.

 

§ 6.

Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikami pracodawcy a małoletnimi

1. Pracownik zna i stosuje ustalone u pracodawcy zasady bezpiecznych relacji pracowników z małoletnimi.

2. Znajomość i zaakceptowanie zasad jest potwierdzone przez każdego pracownika.

3. Naczelną zasadą wszelkich czynności podejmowanych przez każdego pracownika jest działanie dla dobra małoletniego i w jego najlepszym interesie.

4. Pracownik traktuje małoletniego z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność, potrzeby
i prawo do prywatności.

5. Niedopuszczalne są następujące zachowania:

  1. stosowanie przemocy wobec małoletniego w jakiejkolwiek formie,
  2. nawiązywanie z małoletnim jakichkolwiek relacji o charakterze seksualnym lub intymnym,
  3. utrwalanie wizerunku małoletniego (np. filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie)  dla potrzeb prywatnych pracownika,
  4. utrzymywanie kontaktów opartych na udzielaniu gratyfikacji finansowej lub materialnej wynikających z wykorzystywania przewagi fizycznej, stosunku władzy bądź zależności małoletniego, a których intencją jest satysfakcja lub spełnienie potrzeb pracownika.

6. Każdy kontakt z małoletnim jest jawny oraz wynika z realizacji zadań i działań służbowych.

7. Należy zwracać uwagę, aby każdy komunikat, działanie bądź czynność podejmowana wobec małoletniego były adekwatne do sytuacji, do stopnia jego rozwoju i indywidualnych możliwości psychofizycznych, bezpieczne, uzasadnione i nie skutkowały nierównym traktowaniem małoletniego w stosunku do innych małoletnich, w tym jego faworyzowaniem.

8. Ogólne zasady bezpiecznych relacji pracowników z małoletnimi obowiązują każdego pracownika, a także każdą osobę mającą kontakt z małoletnimi, jeśli kontakt ten odbywa się na terenie pracodawcy.

9. Szczegółowy opis Zasad bezpiecznych relacji pracowników z małoletnimi stanowi Załącznik nr 4 do Standardów. W Zasadach określa się w szczególności:

  1. komunikację z małoletnimi;
  2. działania z małoletnimi;
  3. kontakt fizyczny z małoletnimi;
  4. kontakty poza godzinami pracy, w tym kontakt

§ 7.

Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy małoletnimi

1. Opiekun zna i monitoruje stosowanie zasad bezpiecznych relacji między małoletnimi ustalonych u pracodawcy.

2. Treść zasad bezpiecznych relacji między małoletnimi jest ustalana z uwzględnieniem specyfiki pracodawcy oraz potrzeb małoletnich.

3. Małoletni realizujący na terenie pracodawcy praktyczną naukę zawodu lub staż uczniowski znają i stosują zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi.

4. Szczegółowy opis Zasad bezpiecznych relacji między małoletnimi stanowi Załącznik nr 5 do niniejszych Standardów. W Zasadach określa się w szczególności:

  1. Zasady komunikacji między małoletnimi;
  2. Zakaz stosowania przemocy w jakiejkolwiek formie;
  3. Sposoby rozwiązywania konfliktów, z naciskiem na mediacje rówieśnicze;
  4. Zasady szacunku dla cudzej własności, prywatności i przestrzeni;
  5. Zasady równego traktowania, szacunku dla różnorodności, indywidualnej tożsamości
    i ekspresji.

§ 8.

Uwzględnienie sytuacji małoletnich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, w tym
z niepełnosprawnościami

W przypadku, gdy pracodawca prowadzi zajęcia edukacyjne, realizowana jest praktyczna nauka zawodu lub staż uczniowski przez małoletnich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w tym z niepełnosprawnościami, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, pracodawca dostosowuje niniejsze standardy, kierując się zaleceniami przekazanymi przez dyrektora placówki oświatowej lub szkoły wynikającymi z orzeczeń i opinii wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym specjalistyczne oraz lekarza medycyny pracy.

§ 9.

Upowszechnianie wiedzy o standardach ochrony małoletnich

1. W zakresie ochrony małoletnich pracownicy uczestniczą w szkoleniu w formie instruktażu, obejmującego w szczególności:

  1. standardy ochrony małoletnich (obowiązujące zasady i procedury);
  2. poszerzanie umiejętności w zakresie rozpoznawania czynników ryzyka i symptomów krzywdzenia małoletnich;
  3. przeciwdziałanie przemocy, w tym podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego.

2. Małoletnich informuje się, że mają prawo i możliwość rozmowy z osobą odpowiedzialną za ich ochronę lub inną zaufaną osobą z pracowników, która podejmie działania, aby udzielić danemu małoletniemu wsparcia z zachowaniem szacunku do ich prywatności, jeżeli:

  1. mają jakikolwiek problem, obawiają się lub doznają przemocy, w tym doświadczyli zachowania łamiącego zasady bezpiecznych relacji ze strony pracownika, innego małoletniego, opiekuna prawnego małoletniego, innej osoby bliskiej, lub jakiejkolwiek osoby;
  2. byli świadkiem niewłaściwych, niezrozumiałych lub niejasnych zachowań, w tym wskazanych w zasadach bezpiecznych relacji wobec innego małoletniego ze strony pracowników pracodawcy, innego małoletniego, opiekuna prawnego małoletniego, innej osoby bliskiej, lub jakiejkolwiek osoby.

§ 10.

Obowiązki osób odpowiedzialnych za wprowadzenie Standardów ochrony małoletnich
i realizację Standardów ochrony małoletnich

1. O Obowiązkiem pracodawcy jest dbanie o stworzenie bezpiecznego środowiska w zakładzie pracy oraz wyznaczenie osób odpowiedzialnych za realizację zadań związanych z:

  1. standardami ochrony małoletnich,
  2. bezpieczeństwem w Internecie,
  3. przyjmowanie zgłoszeń,
  4. prowadzenie interwencji,
  5. udzielanie wsparcia małoletniemu.

2. Do obowiązków osoby odpowiedzialnej za realizację zadań związanych ze Standardami ochrony małoletnich należy:

  1. udostępnienie Standardów Ochrony Małoletnich na terenie zakładu pracy i na stronie internetowej pracodawcy,
  2. przygotowanie pracowników do stosowania Standardów Ochrony Małoletnich poprzez szkolenia,
  3. prowadzenie ewidencji pracowników, którzy zapoznali się z Standardami Ochrony Małoletnich przed przystąpieniem do pracy,
  4. monitorowanie realizacji wytycznych zawartych w Standardach Ochrony Małoletnich i ich aktualizacja.

3. Do obowiązków osoby odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń należy:

  1. przyjęcie zgłoszenia o wystąpieniu czynnika ryzyka zagrożenia dobra małoletniego;
  2. przyjęcie zgłoszenia o ujawnieniu symptomów krzywdzenia małoletniego lub krzywdzeniu małoletniego; ujawnionych lub zgłoszonych incydentach lub zdarzeniach zagrażających dobru małoletniego;
  3. przekazanie zgłoszenia osobie odpowiedzialnej za podejmowanie interwencji oraz pracodawcy i dyrektorowi placówki oświatowej lub szkoły, a gdy bezpośrednio zagrożone jest zdrowie lub życie małoletniego – niezwłoczne poinformowanie Policji
    i opiekunów prawnych, jeśli to nie oni stanowią zagrożenie.

4. Do obowiązków osoby odpowiedzialnej za prowadzenie interwencji należy:

  1. zainicjowanie interwencji zgodnie z obowiązującymi procedurami;
  2. dokumentowanie zgłoszeń oraz informowanie pracodawcy o wynikach poczynionych ustaleń oraz prowadzenie rejestru interwencji. Rejestr interwencji należy przechowywać w odpowiednio zabezpieczonym miejscu, do którego dostęp ma wyłącznie osoba odpowiedzialna za prowadzenie rejestru interwencji oraz pracodawca.

5. Do obowiązków osoby odpowiedzialnej za udzielanie wsparcia małoletniemu należy:

  1. współpraca z dyrekcją placówki oświatowej/szkoły, opiekunem prawnym małoletniego i innymi podmiotami;
  2. wsparcie małoletniego poprzez zadbanie o jego bezpieczeństwo.

Rozdział IV

Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego

§ 11.

1. Zagrożenie bezpieczeństwa małoletnich może przybierać różne formy i przebiegać
z wykorzystaniem różnych sposobów kontaktu i komunikowania.

2. Zagrożenia bezpieczeństwa małoletnich może mieć formę:

  1. podejrzenie popełnienia przestępstwa na szkodę małoletnich (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad małoletnim),
  2. podejrzenie innej formy krzywdzenia niebędącej przestępstwem, takiej jak np. przemoc domowa niespełniająca znamion przestępstwa znęcania, krzyk, poniżanie, wyśmiewanie, presja i wymagania przekraczające możliwości małoletniego,
  3. zaniedbywanie potrzeb życiowych małoletniego (np. związanych z żywieniem, higieną czy zdrowiem).

3. Interwencję podejmuje się w przypadku podejrzenia działania na szkodę małoletniego przez osoby dorosłe (pracowników, osoby trzecie),  opiekunów prawnych małoletniego lub innego małoletniego.

4. Procedury interwencji mają wspierać pracowników w realizowaniu prawnego
i społecznego obowiązku reagowania w sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego,
a celem interwencji jest zatrzymanie krzywdzenia małoletniego i zapewnienie mu bezpieczeństwa.

5. W przypadku wątpliwości, w jaki sposób reagować, osoba odpowiedzialna za interwencję może skontaktować się ze specjalistami Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę pod numerem 800 100 100 oraz poinformować placówkę oświatową/szkołę, do której uczęszcza małoletni.

6. W przypadku podejrzenia wykorzystania seksualnego małoletniego poniżej 15 roku życia, należy złożyć zawiadomienie na Policję lub do  prokuratury. Niedopełnienia tego obowiązku skutkuje odpowiedzialnością karną i zagrożeniem  karą pozbawienia wolności do lat 3. W przypadku innych przestępstw istnieje społeczny obowiązek dokonania zgłoszenia.

§ 12.

1. W przypadku powzięcia przez pracownika podejrzenia, że małoletni jest krzywdzony, lub zgłoszenia takiej okoliczności przez małoletniego lub jego opiekuna prawnego, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania osobie odpowiedzialnej za prowadzenie interwencji.

2. Osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji niezwłocznie powiadamia pracodawcę o przyjęciu zgłoszenia i rozpoczęciu adekwatnej do zgłoszenia interwencji.

3. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony osoby wyznaczonej do prowadzenia interwencji, wówczas interwencja jest prowadzona przez pracodawcę.

4. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony pracodawcy, a nie została wyznaczona inna osoba do prowadzenia interwencji, wówczas działania opisane w niniejszym rozdziale podejmuje osoba, która dostrzegła krzywdzenie lub do której zgłoszono podejrzenie krzywdzenia.

5. Z przebiegu każdej interwencji sporządza się notatkę, którą załącza się do rejestru interwencji prowadzonego przez zakład pracy.

6. Wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły informację o krzywdzeniu małoletniego lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania poufności, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom
w ramach działań interwencyjnych.

7. W przypadku, gdy podejrzenie zagrożenia bezpieczeństwa małoletniego zgłosili opiekunowie małoletniego, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów małoletniego na piśmie.

§ 13.

W przypadku podejrzenia, że życie małoletniego jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu, należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (Policja, pogotowie ratunkowe, ośrodek pomocy społecznej), dzwoniąc pod numer 112 lub 998 (pogotowie). Poinformowania służb dokonuje pracownik, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu i następnie sporządza notatkę z interwencji (służbową) i przekazuje ją osobie odpowiedzialnej za prowadzenie interwencji, która odpowiada za dalszy tok interwencji.

§ 14.

Podejrzenie krzywdzenia przez pracownika

1. W przypadku, gdy zgłoszono podejrzenie krzywdzenia małoletniego przez pracownika osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji niezwłocznie informuję pracodawcę.

2. Osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji przeprowadza rozmowy:
z małoletnim, innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu, w tym
z jego opiekunami prawnymi. Osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji stara się ustalić przebieg zdarzenia. Ustalenia są spisywane w notatce z interwencji. Podczas spotkania opiekunom prawnym małoletniego przekazywane są informacje o zdarzeniu, ewentualnej interwencji oraz o możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia,
w tym u innych organizacji lub służb.

3. Pracodawca wraz z osobą odpowiedzialną za interwencję organizuje spotkanie
z pracownikiem, którego dotyczy zgłoszenie celem wyjaśnienia sytuacji. Ustalenia ze spotkania są zapisywane w notatce.

4. Do czasu wyjaśnienia sprawy, pracownik podejrzewany o krzywdzenie małoletniego, będące czynem zabronionym w rozumieniu prawa polskiego, zostaje odsunięty od wszelkich form kontaktu nie tylko z pokrzywdzonym, ale także z pozostałymi małoletnimi.

5. W przypadku podejrzenia przestępstwa, pracodawca dokonuje zgłoszenia na Policję lub prokuraturę. W pozostałych sytuacjach pracodawca podejmuje działania dyscyplinarne zgodnie z przepisami prawa i zasadami obowiązującymi w zakładzie pracy.

6. W przypadku gdy pracownik dopuścił się wobec małoletniego krzywdzenia niebędącego przestępstwem (np. krzyk, wykluczanie, poniżanie), osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji powinna zbadać wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności wysłuchać osobę podejrzewaną o krzywdzenie małoletniego oraz innych świadków zdarzenia.
W sytuacji gdy naruszenie dobra małoletniego jest znaczne, w szczególności gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności małoletniego, należy rozważyć wdrożenie właściwych procedur dyscyplinarnych, w tym rozwiązanie umowy z osobą, która dopuściła się krzywdzenia, lub zarekomendować takie rozwiązanie zwierzchnikom tej osoby.

§ 15.

Podejrzenie krzywdzenia przez opiekuna prawnego małoletniego

1. W przypadku, gdy stwierdzono krzywdzenie małoletniego przez jego opiekuna prawnego, osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji przeprowadza rozmowę
z małoletnim oraz z innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu
i o sytuacji osobistej małoletniego. Osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji stara się ustalić przebieg zdarzenia. Ustalenia są spisywane w notatce z interwencji.

2. W przypadku, gdy wobec małoletniego popełniono przestępstwo osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do Policji lub prokuratury.

3. W przypadku, gdy małoletni doznaje innej formy krzywdzenia, niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę ze strony opiekunów prawnych lub innych domowników:

  1. gdy zachowanie wobec małoletniego spełnia znamiona przemocy domowej należy poinformować właściwy ze względu na miejsce zamieszkania małoletniego ośrodek pomocy społecznej, który może wszcząć procedurę Niebieskiej Karty;
  2. gdy zachowanie nie nosi znamion przemocy domowej, a małoletni doświadcza np. zaniedbania albo gdy relacje w rodzinie są w inny sposób nieprawidłowe (np. rodzice są niewydolni wychowawczo) – należy wystąpić do sądu rodzinnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dziecka o wgląd w sytuację rodziny.

4. Osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji organizuje spotkanie z pełnoletnim członkiem rodziny, niebędącym sprawcą krzywdzenia, któremu przekazuje informacje o zdarzeniu, ewentualnej interwencji oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb.

§ 16.

Podejrzenie krzywdzenia rówieśniczego

1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez innego małoletniego osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji przeprowadza rozmowę z małoletnim podejrzewanym o krzywdzenie innego małoletniego, z jego opiekunami prawnymi oraz
z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu. Ustalenia są spisywane w notatce
z interwencji.

2. Osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji powinna skorzystać z wsparcia szkoły lub instytucji znajdujących się w obszarze działania pracodawcy.

3. W przypadku, gdy z rozmowy z opiekunami prawnymi wynika, że nie są oni zainteresowani pomocą małoletniemu, ignorują zdarzenie lub w inny sposób nie wspierają małoletniego, który doświadczył krzywdzenia, osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu rodzinnego.

4. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest małoletni w wieku od 13 do 17 lat, a jego zachowanie stanowi czyn karalny, należy ponadto poinformować właściwy miejscowo sąd rodzinny lub Policję poprzez pisemne zawiadomienie.

5. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest małoletni powyżej lat 17, a jego zachowanie stanowi przestępstwo, wówczas należy poinformować właściwą miejscowo jednostkę Policji lub prokuratury poprzez pisemne zawiadomienie.

§ 17.

Plan wsparcia 

Wobec małoletniego poddawanego krzywdzeniu osoba odpowiedzialna za udzielanie wsparcia małoletniemu opracowuje indywidualny plan wsparcia, dostosowany do potrzeb małoletniego, możliwości pracodawcy i w razie konieczności oparty na współpracy z innymi podmiotami w środowisku lokalnym, wymienionymi w § 3 ust. 3 niniejszych Standardów.

§ 18.

Działania wobec uczestników zdarzenia

1. Podejmowane przez pracodawcę działania powinny być dostosowane do sytuacji,
a stroną uczestniczącą powinien być opiekun prawny małoletniego.

2. W ramach działań należy:

  1. przeprowadzić rozmowę z uczestnikiem zdarzenia odpowiednią do charakteru zdarzenia oraz roli uczestnika (pokrzywdzony/sprawca/świadek).
  2. powiadomić opiekunów uczestników zdarzenia oraz informować ich o podejmowanych działaniach;
  3. w zależności od sytuacji powiadomić Policje lub sąd.

§ 19.

Monitoring

1. Osoba odpowiedzialna za standardy ochrony małoletnich raz na 2 lata przeprowadza wśród pracowników ocenę stanu znajomości i przestrzegania standardów oraz potrzeby wprowadzenia zmian w tych standardach.

2. Ocena przestrzegania standardów ochrony małoletnich oraz potrzeby wprowadzenia zmian w tych standardach może być przeprowadzana wśród małoletnich.

3. Na podstawie oceny, o której mowa w ust. 1 i 2 powyżej oraz oceny zgodności Standardów z obowiązującymi przepisami prawnymi, osoba odpowiedzialna za standardy ochrony małoletnich, sporządza raport, który przekazuje pracodawcy. Część raportu stanowi ocena znajomości standardów przez pracowników, zestawienie zgłaszanych naruszeń standardów ochrony małoletnich oraz propozycje zmian.

4. Pracodawca w terminie jednego miesiąca od otrzymania raportu, o którym mowa w ust. 3, podejmuje decyzje co do wprowadzenia zmian do standardów ochrony małoletnich
i powierza przygotowanie zaktualizowanego dokumentu osobie odpowiedzialnej za standardy ochrony małoletnich.

5. Jeśli na podstawie raportu zostanie ustalone, że stopień znajomości Standardów ochrony małoletnich jest niewystarczający, osoba odpowiedzialna za standardy ochrony małoletnich ma obowiązek przeprowadzić szkolenie uzupełniające z zakresu standardów ochrony małoletnich dla pracowników.

6. Pracownicy zostają zapoznani z wnioskami i rekomendacjami zamieszczonymi w raporcie.

7. Pracodawca wprowadza do standardów ochrony małoletnich niezbędne zmiany i ogłasza nowe brzmienie standardów.

Rozdział V

Postanowienia końcowe

§ 20.

1. Standardy Ochrony Małoletnich w Przedsiębiorstwie Gospodarki Komunalnej sp. z o. o. wchodzą w życie z dniem  29 maja 2025 roku.

2. Udostępnienie Standardów w sposób umożliwiający zapoznanie się z nimi przez pracowników, małoletnich i ich opiekunów następuje poprzez:

  1. udostępnienie papierowej wersji dokumentu w siedzibie pracodawcy/zakładu pracy,
  2. podanie do wiadomości pracowników w sposób zwyczajowo przyjęty w zakładzie,
  3. przekazanie służbowymi drogami komunikacyjnymi wszystkim pracownikom.

3. Podmioty współpracujące, w przypadku, gdy ich działalność obejmuje kontakt
z małoletnimi, są zobowiązane do przestrzegania niniejszych Standardów.

4. Załączniki Nr 1, Nr 2, Nr 3, 4, 5 stanowią integralną część Standardów Ochrony Małoletnich.

 

ZAŁĄCZNIK NR 4

do Standardów Ochrony Małoletnich

Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Śremie sp. z o.o.

 

ZASADY BEZPIECZNYCH

RELACJI PRACOWNIKÓW Z MAŁOLETNIMI

 

Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników jest działanie dla dobra małoletniego i w jego najlepszym interesie.

Pracownik traktuje małoletniego z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec małoletniego w jakiejkolwiek formie. Zasady bezpiecznych relacji pracowników z małoletnimi obowiązują wszystkich pracowników, współpracowników, stażystów i wolontariuszy, a także każdą dorosłą osobę mającą kontakt z małoletnimi, jeśli kontakt ten odbywa się na terenie zakładu pracy pracodawcy i za zgodą pracodawcy. Znajomość i zaakceptowanie zasad jest potwierdzone przez każdego pracownika.

I. Relacje pracowników z małoletnimi

Pracownik jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z małoletnimi
i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec małoletniego są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych małoletnich. Należy działać  w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji  zachowania.

II. Komunikacja z małoletnimi

1. W komunikacji z małoletnimi należy zachować cierpliwość i szacunek, słuchać uważnie małoletnich i udzielać im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji. Nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać małoletniego. W sytuacji innej, niż wynikająca z bezpieczeństwa małoletniego lub innych małoletnich należy reagować stanowczo
i zdecydowanie unikając krzyku.

2. Nie wolno ujawniać informacji wrażliwych dotyczących małoletniego wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych małoletnich. Obejmuje to wizerunek małoletniego, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.

3. Podejmując decyzje dotyczące małoletniego należy poinformować go o tym i brać pod uwagę jego oczekiwania.

4. Należy szanować prawo małoletniego do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić małoletniego, należy wyjaśnić mu to najszybciej jak to możliwe.

5. Należy zadbać o to, aby być w zasięgu wzroku lub słuchu innych pracowników, kiedy prowadzone są aktywności z małoletnimi. W wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, kiedy pracownik musi zostać z małoletnim sam na sam, powinien zawsze powiadomić o tym innych pracowników oraz poinformować, w którym dokładnie miejscu będzie przebywać wraz z małoletnim.

6. Nie wolno zachowywać się w obecności małoletnich w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie
w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec małoletniego relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).

7. Należy zapewnić małoletnich, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć wskazanej osobie wskazanej przez pracodawcę jako odpowiedzialnej przyjmowanie zgłoszeń i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.

8. Należy zwracać się do małoletniego po imieniu w formie przez niego preferowanej.

9. Należy korzystać z alternatywnych form komunikacji z małoletnim, który tego potrzebuje, uwzględniając możliwości psychofizyczne małoletniego.

III. Działania z małoletnimi

1. Należy doceniać i szanować wkład małoletnich w podejmowane działania, aktywnie ich angażować i traktować równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.

2. Należy unikać faworyzowania małoletnich.

3. Nie wolno nawiązywać z małoletnim jakichkolwiek relacji seksualnych lub intymnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie małoletnim treści erotycznych
i pornograficznych bez względu na ich formę.

4. Nie wolno utrwalać wizerunku małoletniego (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków małoletnich, jeśli pracodawca nie został o tym poinformowany, nie wyraził na to zgody i nie uzyskano zgód opiekunów małoletnich oraz samych małoletnich.

5. Nie wolno proponować małoletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności małoletnich w czasie wykonywania obowiązków służbowych lub pobytu na terenie zakładu pracy.

6. Nie wolno przyjmować pieniędzy ani prezentów od małoletnich, ani opiekunów małoletniego. Nie wolno wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec małoletniego lub opiekunów małoletniego, które mogłyby prowadzić do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych.

7. Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie małoletniego przez pracownika lub pracownika przez małoletniego, muszą być raportowane pracodawcy. Jeśli pracownik jest ich świadkiem powinien reagować stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób zainteresowanych.

IV. Kontakt fizyczny z małoletnimi

Każde przemocowe działanie wobec małoletniego jest niedopuszczalne.
W  niektórych sytuacjach fizyczny kontakt z małoletnim może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu, np.  jest odpowiedzią na potrzeby małoletniego w danym momencie, uwzględnia wiek małoletniego, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy
i sytuacyjny. Należy pytać o zgodę na kontakt fizyczny, zachowując świadomość, że nawet przy dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez małoletniego lub osoby trzecie.

1.Nie wolno bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej małoletniego.

2.Nigdy nie należy dotykać małoletniego w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.

3. Zawsze należy być przygotowanym na wyjaśnienie swoich działań.

4.Nie należy angażować się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z małoletnimi czy brutalne zabawy fizyczne.

5.Należy zachować szczególną ostrożność wobec małoletnich, które doświadczyły przemocy i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że małoletni będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach należy reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc małoletniemu zrozumieć znaczenie osobistych granic.

6.Kontakt fizyczny z małoletnim nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się
z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli będziesz świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub małoletnich, zawsze poinformuj o tym osobę odpowiedzialną i/lub postąp zgodnie
z obowiązującą procedurą interwencji.

7.Kontakt fizyczny z małoletnim może odbywać się wyłącznie za jego zgodą i zgodnie z jego potrzebą. Przed przytuleniem, aby np. go pocieszyć lub uspokoić, należy zapytać go, czy tego potrzebuje.

V. Kontakty poza godzinami pracy

Co do zasady kontakt z małoletnimi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy
i dotyczyć celów mieszczących się w zakresie obowiązków pracownika.

1. Nie wolno zapraszać małoletnich do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy bez wiedzy i zgody pracodawcy oraz opiekunów prawnych małoletnich. Obejmuje to także kontakty z małoletnimi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).

2. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z małoletnimi i ich opiekunami prawnymi, poza godzinami pracy, są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy). Komunikacja z małoletnimi przez kanały internetowe (np. grupy w mediach społecznościowych, prywatne konta mailowe) jest możliwa wyłącznie, jeśli w grupie lub
w gronie odbiorców jest jeszcze jedna osoba dorosła. Każdorazowo musi być to kontakt jawny.

3. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli małoletni i opiekunowie prawni małoletnich są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych małoletnich.

4. Ograniczenia wskazane w ust. 1 i 2 nie mają zastosowania w przypadku zagrożenia dobra małoletniego. W takiej sytuacji należy podjąć działania mające na celu zabezpieczenia bezpieczeństwa małoletniego oraz niezwłocznie sporządzić notatkę służbową z opisem zdarzenia i przekazać ją osobie odpowiedzialnej za ochronę małoletnich i pracodawcy.

VI. Kontakty online

Należy być świadomym cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także  własnych działań
w Internecie. Dotyczy to lajkowania określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, na których można spotkać małoletnich, którzy odbywają praktyczną naukę zawodu bądź staż uczniowski, obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych
i ustawień prywatności kont, z których się korzysta. Jeśli profil jest publicznie dostępny, małoletni i ich opiekunowie prawni będą mieć wgląd w cyfrową aktywność.

1. Nie wolno nawiązywać kontaktów z małoletnimi odbywającymi praktyczną naukę zawodu lub staż uczniowski poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.

2. Jeżeli dla realizacji celów edukacyjnych pracownik komunikuje się z małoletnimi poprzez kanały internetowe (np. grupy w mediach społecznościowych) należy zadbać, by dostęp do nich miał również inny pracownik lub opiekun dla zachowania przejrzystości działań. Każdorazowo musi być to kontakt jawny, prowadzony za wiedzą i zgodą pracodawcy
i opiekunów małoletnich.

3. W trakcie pracy z małoletnimi należy wyłączyć funkcjonalność bluetooth w osobistym urządzeniu elektronicznym.

VII. Ochrona małoletniego

1. W przypadku pracy z małoletnim, które doświadczyło krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania należy zachować ostrożność i dystans w celu ochrony małoletniego. Zawsze należy tłumaczyć małoletniemu granice relacji.

2. W sytuacji podejrzenia lub ujawnienia krzywdzenia należy stworzyć małoletniemu możliwość wypowiedzenia się, przedstawienia swojego zdania/opinii, pamiętając, że może to być dla małoletniego pierwsza i jedyna rozmowa (małoletni może już nie podjąć więcej prób poszukiwania wsparcia). Szczególnie ważne jest, by:

  1. wyrazić troskę poprzez deklarację, że się małoletniemu wierzy;
  2. zapewnić małoletniego, że dobrze uczynił, podejmując rozmowę o doznanej krzywdzie;
  3. wyjaśniać małoletniemu, że nie jest winny zaistniałej sytuacji;
  4. jednoznacznie negatywnie ocenić każdą formę przemocy, dając wyraźny sygnał, że jest ona niedopuszczalna i należy jej zapobiegać/powstrzymać;
  5. odpowiednio poinformować małoletniego że tą sprawą zajmą się inne odpowiednie osoby, w tym udzielić mu informacji, że podjęte zostaną działania zapewniające mu bezpieczeństwo.

 

ZAŁĄCZNIK NR 5

do Standardów Ochrony Małoletnich

Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej

w Śremie sp. z o.o.

 

ZASADY BEZPIECZNYCH

RELACJI POMIĘDZY MAŁOLETNIMI

 

1. Wszyscy pracownicy zakładu, w tym opiekunowie praktyk zawodowych/staży uczniowskich powinni dbać o to, by małoletni wzajemnie się szanowali i akceptowali różnice kulturowe, społeczne i indywidualne, związane z wiekiem, płcią, pochodzeniem, niepełnosprawnością czy innymi cechami.

2. Należy zachęcać małoletnich do szanowania granic osobistych innych małoletnich, do rozwijania empatii, zrozumienia uczuć innych i udzielania im wsparcia.

3. Należy uświadamiać małoletnich, by odpowiedzialnie korzystali z nowych technologii, unikali rozpowszechniania treści nieodpowiednich lub obraźliwych w stosunku do innych małoletnich.

4. Należy monitorować zachowania małoletnich, aby zapewnić bezpieczne i pozytywne relacje, a także w razie potrzeby interweniować i zapewniać odpowiednie wsparcie małoletnim.

5. Relacje między małoletnimi powinny opierać się na następujących zasadach:

  1. w kontaktach między małoletnimi niedopuszczalne są jakiekolwiek formy przemocy,
    w tym przemoc fizyczna, emocjonalna, seksualna czy cyberprzemoc;
  2. w kontaktach z innymi małoletni powinni unikać wulgaryzmów, przedrzeźniania, wyzwisk i używać zwrotów grzecznościowych;
  3. małoletni powinni budować pozytywne relacje z rówieśnikami w oparciu o takie wartości, jak: wzajemna akceptacja, tolerancja, uczciwość, szczerość, zrozumienie
    i empatia;
  4. konflikty między małoletnimi powinny być rozwiązywane w sposób konstruktywny poprzez mediację;

6. Zachowaniem nieakceptowanym i niedozwolonym w relacjach między małoletnimi jest:

  1. przemoc wobec innych, w tym bójki, dokuczanie, zastraszanie, znieważanie, nękanie, zniesławianie, obrażanie, ośmieszanie, wyśmiewanie, poniżanie, izolowanie, mobbing;
  2. wszelkie formy dyskryminacji, w tym rasizm, seksizm, dyskryminacja ze względu na niepełnosprawność;
  3. niewłaściwe zachowania seksualne, w tym niewłaściwe komentarze, gesty, hejt;
  4. naruszanie prywatności innych, w tym podsłuchiwanie, szpiegowanie, rozpowszechnianie prywatnych informacji;
  5. naruszanie cudzej własności, prywatności i przestrzeni.
PGK Śrem

ul. Parkowa 6, 63-100 Śrem

biuro@pgk.srem.pl 61 28 30 511

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki.Polityka prywatności